Ga naar de inhoud

Lean

Wat is LEAN?

LEAN is een integrale aanpak voor bedrijfsvoering die voortgekomen is uit de managementfilosofie van Toyota. Sinds het midden van de jaren negentig wordt deze filosofie wereldwijd bij tal van organisaties met veel succes doorgevoerd.

Een LEAN-organisatie is gericht op het zo effectief mogelijk bedienen van de klant:Basisprincipes LEAN

□        het vergroten van de waarde voor de klant (customer value)
□        het elimineren van verspillingen in bedrijfsprocessen
□        continu verbeteren van kwaliteit van producten en dienstverlening
□        respect voor mensen

Het resultaat vertaalt zich in lagere operationele kosten, kortere doorlooptijden en een hogere klanttevredenheid.

LEAN is een manier van denken en werken die de gehele organisatie en haar omgeving raakt. Van werkvloer tot directie, van administratie tot buitendienst en van klant tot leverancier. LEAN zit in de mensen en is daarmee bepalend voor de bedrijfscultuur. De keuze om deze filosofie te adopteren en een LEAN-organisatie te worden, wordt dan ook gemaakt vanuit een langetermijnvisie. Langdurige relaties met klanten en leveranciers zijn hier onlosmakelijk mee verbonden.


Wat is LEAN vooral niet?

Een soort kwaliteitsprogramma of een tijdelijk project: LEAN is daarentegen een initiatief voor duurzame en blijvende bedrijfsverbetering.
Een hype: LEAN is de continue ontwikkeling van een gedachtegoed dat zichzelf in de praktijk bewezen heeft sinds de “ontdekking” door Toyota in de jaren ’50 van de vorige eeuw.
Een wondermiddel: hoewel de principes en methodieken van LEAN eenvoudig te begrijpen zijn, vraagt de LEAN cultuur een voortdurende discipline en commitment van alle medewerkers.

 

Verspilling

Waarom is LEAN bijzonder?

LEAN biedt bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen een toegankelijke oplossing om slimmer te werken voor de lange termijn. In tegenstelling tot vele andere management filosofieën is LEAN een aanpak die iedereen kan begrijpen, breed en gemakkelijk toepasbaar is en waar klanten en medewerkers van profiteren. Het is een verbeteringsproces van en door mensen. Daarbij is het verder ontwikkelen van mensen en het optimaal benutten van kwaliteiten een van de uitgangspunten van LEAN.


 

Ketensamenwerking: LEAN over de grenzen van de eigen organisatie

Ketensamenwerking is een logisch gevolg van slimmer werken. Door ketenpartners te betrekken kunnen verspillingen aangepakt worden daar waar processen op elkaar aansluiten. Denk hierbij aan het elimineren van overbodige gegevensoverdracht door eenmalige vastlegging van gegevens bij de bron, de start van een proces. Of het creëren van flow door standaardisering van de meest voor komende transacties. Zo is bijvoorbeeld S@les in de Bouw een initiatief dat ketensamenwerking in de bouwsector ondersteunt. Een optimaal werkende procesketen met lagere operationele kosten en kortere doorlooptijden komt uiteindelijk de klant weer ten goede.